Έκθεση με αφορμή της ημέρας της Δημοκρατίας - Σταμενίτου Ισιδώρα (τμήμα Γ4)

     Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε του Ελληνικού Κοινοβουλίου, σαν ενεργός πολίτης της σύγχρονης κοινωνίας που παρατηρεί, σκέφτεται και προβληματίζεται για όσα συμβαίνουν γύρω του και παρά το νεαρό της ηλικίας μου αποφάσισα να συντάξω αυτή την επιστολή ως εκπρόσωπος των μαθητών. Θα ήθελα να καταθέσω τους προβληματισμούς και τις σκέψεις μας για τα προβλήματα που ταλανίζουν την κοινωνία μας αλλά και να δώσω προτάσεις για την αντιμετώπισή τους στα πλαίσια της Δημοκρατίας.

     Δεν έχω την αλαζονική πεποίθηση πως θα σας επιβάλω την άποψή μου ή πως κατέχω τις λύσεις. Απλώς, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας τη νεανική οπτική και αγωνία μας. Ως εκπρόσωπος των μαθητών ευελπιστώ πως εκφράζω τις γνώμες των συμμαθητών μου.

     Τα νεανικά μάτια μας αντικρίζουν γύρω φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας. Φαινόμενα βίας, τρομοκρατίας, εγκληματικότητας, χουλιγκανισμού, ρατσισμού και, φυσικά, τα ναρκωτικά αποτελούν βασικό κομμάτι της ζωής μας. Όλα αυτά είναι αποτέλεσμα του αναλφαβητισμού, του φανατισμού και της κοινωνικής αδικίας. Βέβαια, στη χώρα μας ο αναλφαβητισμός δεν είναι πλέον πρόβλημα, έχει ξεπεραστεί σε μεγάλο ποσοστό από τη δομή της ελληνικής κοινωνίας, αλλά το φαινόμενο της ανεργίας, ιδιαίτερα των νέων, που συνεχώς οξύνεται, επιτείνει το πρόβλημα. Οι νέοι οραματίζονται μια κοινωνία αξιών, αξιοκρατίας και με προοπτικές, όμως η πραγματικότητα τους προσφέρει ακριβώς τα αντίθετα. Έτσι, η έλλειψη αξιοκρατίας έχει ως αποτέλεσμα την αναρρίχηση όχι ικανών ανθρώπων σε υψηλές θέσεις και, μάλιστα, με αθέμιτα μέσα. Κάπου εδώ καλό θα ήταν να αναφερθεί και το φαινόμενο του ρατσισμού που αποτρέπει την πολυπολιτισμικότητα των κοινωνιών που απαιτεί τη συμβίωση με τη διαφορετικότητα, χωρίς διακρίσεις. Όλα αυτά δημιουργούν μία σύγχυση που τελικά μας οδηγεί στην αλλοτρίωση. Η απώλεια του ανθρωπισμού είναι η σοβαρότερη απώλεια στην οποία θα μπορούσαμε να καταλήξουμε.

     Επιπλέον, η αλλοτρίωση σε συνδυασμό με την αλαζονεία των ανθρώπων έχει οδηγήσει στην αναζήτηση δύναμης μέσα από δρόμους επικίνδυνους ή μέσα από δρόμους μιας εικονικής πραγματικότητας. Σε αυτό το παιχνίδι εξουσίας ιδιαίτερη θέση κατέχουν οι πυρηνικοί εξοπλισμοί με άμεσο κίνδυνο εξάπλωσης των πολεμικών επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο. Πως είναι, λοιπόν, δυνατό να ξοδεύονται υπέρογκα ποσά για την κατασκευή κάθε είδους όπλων και να χρησιμοποιείται η επιστήμη και το ανθρώπινο μυαλό τόσο λάθος, όταν υπάρχουν τόσοι άνθρωποι σε ολόκληρο τον κόσμο που πεινούν και ζουν κάτω από το όριο της φτώχιας. Μοιάζει να έχουν συμμαχήσει με σκοπό την καταστροφή. Το περιβάλλον καταστρέφεται από την αλόγιστη χρήση των φυσικών πόρων και την αλαζονεία τη; Εξουσίας και όλα μοιάζουν να καταρρέουν. Θέλουμε να αναπτύξουμε περαιτέρω την κοινωνία μας με τεχνολογικά επιτεύγματα, αλλά οδηγούμαστε τελικά στην αυτοκαταστροφή μας.

     Τρόποι επίλυσης όλων αυτών των προβλημάτων θεωρητικά υπάρχουν πολλοί αλλά στην πράξη τα πράγματα δυσκολεύουν. Αν εκλεχθούν άξιοι αντιπρόσωποι του λαού, πρότυπα συμπεριφοράς αλλά και ζωής που θα μπορούσαν να επιλύσουν πλήθος προβλημάτων με την καλλιέργεια του διαλόγου στα έδρανα της Βουλής, φυσικά με την παρακολούθηση των νέων, φαίνεται πως οδηγούμαστε πια στο τέλος αυτού του αδιέξοδου κατά κάποιο τρόπο. Σωστότερο θα ήταν αν όλα αυτά συνδυάζονταν με δημιουργική δράση των 15μελών συμβουλίων με τη διοργάνωση ημερίδων, βιωματικών επισκέψεων αλλά και πλήθος συζητήσεων με διάφορους πολιτικούς φορείς έτσι, ώστε το πολίτευμα της δημοκρατίας να γίνει βίωμα.

     Όσον αφορά το νομοθετικό έργο της κυβέρνησης θα ήταν καλύτερο να ληφθούν νέα μέτρα, να δημιουργηθούν νέοι νόμοι, αυστηροί για τις βιομηχανίες και να εφαρμόζονται αυστηρές ποινές στους παραβάτες. Στο θέμα της αντιτρομοκρατίας επιβάλλεται αλλαγή και εκσυγχρονισμός των μέτρων, καθώς η παγκοσμιοποίηση έχει δημιουργήσει καινούριες συνθήκες. Σαφώς, θα βοηθούσε η συνεργασία με άλλες χώρες και η εφαρμογή κοινής πολιτικής. Κοινή πολιτική μπορεί να εφαρμοστεί και στο θέμα των μεταναστών έτσι ώστε να υπάρχει δυνατότητα παροχής εργασίας σε αυτούς, μόρφωσης αλλά και περίθαλψης. Όλα αυτά εφόσον και οι ίδιοι πρόθυμα αποδεχθούν τις αξίες του συνόλου αποδοχής τους, τις φορολογικές επιβαρύνσεις και τη στρατιωτική θητεία. Τέλος, απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι ίδιοι να αποτελούν ειρηνοποιά στοιχεία και όχι αντικοινωνικά.

     Από την άλλη, το θέμα της παιδείας είναι ένα θέμα ιδιαίτερα σημαντικό για το μέλλον κάθε κοινωνίας. Κάθε λαός πρέπει να στηρίξει το μέλλον του στα νιάτα. Πρώτο και κύριο είναι να αναπτυχθεί ο διάλογος. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές μαθαίνουν τις δημοκρατικές διαδικασίες, γίνονται ενεργά μέλη ενός κοινωνικού συνόλου και αισθάνονται υπεύθυνοι για τις πράξεις τους. Επιπλέον, θα ήταν καλό να εφαρμοστούν καινοτομίες δράσεις στα σχολεία με πολιτιστικά και περιβαλλοντικά προγράμματα για να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές να προσεγγίσουν τα προβλήματα και να καλλιεργήσουν δημοκρατική συνείδηση μέσα από το διάλογο και τη συνεργασία. Επίσης, θα μπορούσαν να προωθηθούν ενημερώσεις από τοπικούς πολιτικούς και κοινωνικούς φορείς. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι μαθητές να μάθουν πως αντιμετωπίζονται δημοκρατικά τα προβλήματα από τους τοπικούς άρχοντες. Τέλος, θα βοηθούσε ιδιαίτερα αν μέσω νομοσχεδίων, κυρίως, μπορούσε να προωθηθεί και να καλλιεργηθεί ο επαγγελματικός προσανατολισμός στα σχολεία. Με τον τρόπο αυτό συνδυάζεται ο δυναμισμός των νέων με την πείρα των παλιών.

     Κλείνοντας την επιστολή μου, θα ήθελα να σας ζητήσω να αναλάβετε σοβαρά υπόψη σας τις θέσεις μας. Γνωρίζω την ευαισθησία σας σε θέματα δημοκρατίας και τη θητεία σας στα έδρανα της Βουλής, όπου έμπρακτα δίνεται ο αγώνας για τη Δημοκρατία. Θεωρώ βέβαιη τη σοβαρότητα με την οποία θα αντιμετωπίσετε την επιστολή μου και ,πιθανότατα, να μεταβιβάσετε τους προβληματισμούς και στους συναδέρφους σας βουλευτές.